Na een wat moeizame organisatie lukte het toch om in oktober de gastlessen te geven aan vier brugklassen op het Bonnefanten-College in Maastricht. De lessen werden steeds in een blokuur (dubbele lestijd) gegeven in het lokaal van Beeldende Vorming waar de docent Sandor Sinko de scepter zwaait. Aan de gastles was ook een praktische opdracht verbonden omdat twee lesuren luisteren voor brugklassen te lang is.
Op woensdag 9 oktober gaven vrijwilligers Marieke en Jim samen met Restaura-stagiar Kaspar de lessen aan respectievelijk 17 leerlingen van ‘KB’ en 26 leerlingen van ‘GTH’. De lessen verliepen prima en de leerlingen luisterden aandachtig naar het verhaal over de Villa Voerendaal. Ook tijdens het in de hand nemen van- en vragen beantwoorden over de diverse vondsten en materialen toonden de leerlingen veel interesse.
Als praktische opdracht konden de leerlingen kiezen uit het tekenen van een eigentijdse versie van Cupido of het ontwerpen van een munt met daarop een logo van hun eigen initialen, analoog aan het Christus-teken op de munt in leskist.
En verliep nu echt alles vlekkeloos? Nou nee hoor. Na de eerste les bleek de leskist op onverklaarbare wijze het niet meer te doen. Dus moesten we ons “á l’improvise” zien te redden met een korte teaser van internet. Jammer, maar die dingen gebeuren nou eenmaal (later bleek overigens dat er een toch wel eenvoudig te herstellen losgeraakt stekkertje de boosdoener was).
Leskist dus terug naar Restaura, maar vooral dank aan Rasmus die de leskist de volgende dag
In alle vroegte naar Maastricht bracht; zodoende kon de lessen op donderdag 10 en vrijdag 11 oktober gewoon doorgang vinden.
De lessen verliepen op die twee dagen eveneens goed en opnieuw konden Miriam en Jim werken met aardige en hoofdzakelijk zeer geïnteresseerde leerlingen. De samenwerking met de docent Sander Sinko was prettig en ontspannen en daar waar af en toe een leerling storende gedrag vertoonde greep hij snel en adequaat in. Hij kende zijn Pappenheimers en dat hielp enorm.
Kortom een geslaagde lessenreeks die zeker voor herhaling vatbaar is.