Skip to main content
Home > Nieuws > Speltbrood met jam

In 2024 hebben we een aantal basisscholen in Valkenburg en omgeving benaderd met de vraag of er belangstelling was voor onze leskist “Verborgen Vondsten”. Een tweetal scholen heeft hier meteen op gereageerd. Het thema “De Romeinen” sluit in 2025 aan bij hun lesstof, maar is geen jaarlijks terugkerend onderwerp.

De leskist werd door vrijwilligers Frans Essers en Miriam Souren gepresenteerd in een grote zaal van Museum Valkenburg, tussen de kunstwerken van de wisselexpositie. Voor het museum is het ook belangrijk dat scholen in de toekomst de weg naar het museum zullen vinden. 

Dinsdag 28, woensdag 29 en donderdag 30 januari 2025 hebben Frans en Miriam de leskist “Verborgen Vondsten” gepresenteerd aan een vijftal klassen van de BS Valkenburg uit Valkenburg  en BS Heilig Hart uit Sibbe. Het waren leerlingen uit de groepen 5 en 6.

De klassen, bestaande uit ongeveer 25 leerlingen, werden ieder opgesplitst in twee groepen.

Drie kwartier lang kreeg elke groep een presentatie van de leskist “Verborgen Vondsten” en een  opdracht van Maarten Annema, bestuurslid van Museum Valkenburg. De opdracht van Maarten bevatte de uitleg van het Chiro teken en het Amor beeldje uit de leskist. Daarnaast leerden de leerlingen hun eigen naam schrijven in Griekse letters en werden ze getrakteerd op een stukje in Valkenburg gebakken speltbrood met jam. Op Villa Voerendaal werd immers spelt verbouwd.

De leerlingen reageerden erg enthousiast op de presentatie en de leerkrachten vonden dat de leerlingen veel geleerd hadden.

Een aantal leerlingen had familie in Voerendaal en wist dus ook waar Voerendaal ligt. Andere leerlingen leerden zwemmen in Voerendaal.

We hebben het verhaal van Villa Voerendaal verteld, de voorwerpen laten rondgaan en de leerlingen een indruk gegeven van het werk van de restauratoren van Restaura.

Ook deze keer waren de sleutel met de deur van het Horreum én het blok hout weer favoriet.

We kwamen tot de conclusie dat sommige dingen die voor ons als vrijwilligers van een andere generatie goed bekend zijn, niet zo vanzelfsprekend zijn bij de leerlingen. Voorbeelden daarvan zijn: spinnen, de herkomst van klei en akkerbouwproducten. 

Elke ochtend hebben we de presentaties nabesproken onder het genot van koffie met gebak.